18 Temmuz 2009 Cumartesi

ÖN LİSANS TERCİHLERİNDE NELERE DİKKAT ETMELİYİZ !

ÖN LİSANS TERCİHLERİNDE NELERE DİKKAT ETMELİYİZ !İÇ: Bu programın kontenjanı tamamen dolmuştur. Bölüme yerleşen öğrencilerin tamamı o bölümün METEB'inden olan meslek lisesi öğrencilerdir. Örneğin Balıkesir METEB'indeki bir bölüme sadece Balıkesir METEB'ine dahil olan öğrenciler (Balıkesir'deki meslek liselerinden mezun olan) yerleşmişlerdir.DIŞ: Bu programın kontenjanı tamamen dolmuştur. Bu bölüme önce o bölümün METEB'inde yer alan meslek liselerinden mezun olan öğrenciler yerleştirilmiş ama bunlar kontenjanı dolduramadığı için başka METEB bölgelerinden öğrencilerde bu bölüme yerleşmişlerdir. Örneğin Balıkesir METEB’ indeki bir bölüme önce Balıkesir'deki meslek liselerinden mezun olan öğrenciler yerleşmiş ama kontenjan dolmadığı için Bursa veya Çanakkale'deki meslek liselerinden mezun öğrencilerde yerleşmişlerdir.PUANI OLAN BÖLÜMLER: Bu programın kontenjanı tamamen dolmuştur. Bu bölüme önce o bölümün METEB’ indeki meslek lisesi öğrencileri yerleştirilmiş, kontenjan dolmayınca bu bölümü tercih eden diğer METEB'lerden meslek lisesi öğrencileri yerleştirilmiş, kontenjan yine dolmayınca bu kez bu bölümü tercih eden normal lise öğrencileri yerleştirilmeye başlanmıştır. Verilen puan değeri o bölüme yerleşen son normal lise öğrencisinin puanıdır.DOLMADI: Bu programın kontenjanı dolmamıştır. Bu bölüme önce kendi METEB'inden meslek lisesi öğrencileri yerleştirilmiş dha sonra kontenjan dolmadığı için diğer METEB'lerden meslek lisesi öğrencileri yerleştirilmiş kontenjan yine dolmayınca normal liselerden bu bölümü tercih edenler yerleştirilmiş ama yine de bölümün kontenjanı dolmamıştır. Bu yüzden taban puan da oluşmamıştır.Bu açıklamaları verdikten sonra şimdi de önlisans tercihi yaparken hangi bölümleri hangi sıralama ile tercih etmemiz gerektiğine bakalım.MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİ, öncelikle kendi METEB lerindeki bölümleri tercih etmeliler. Bizim vereceğimiz listelerde kendi METEB lerindeki İÇ yazan bölümleri tercih ettiklerinde yerleşme şansları en fazla olacaktır. Daha sonra diğer METEB lerdeki bölümleri tercih edebilirler. Diğer METEB lerden tercih yaparlarken öncelikle DIŞ yazan bölümleri seçmelidirler. Bu öğrenciler Puanı verilen veya kontenjanı dolmayan bölümleri de tercih edebilirler. Puanı verilen bölümler, meslek lisesi çıkışlı öğrencilerin pek tercih etmediği bölümlerdir. Çünkü bu bölümlere yerleşme önceliği meslek lisesi öğrencilerindedir. NORMAL LİSE ÖĞRENCİLERİ, eğer istiyorlarsa kontenjanı dolmayan bölümleri tercih edebilirler.(DOLMADI) Bu durumda büyük olasılıkla bu bölümlere yerleşeceklerdir. Ancak bu bölümler tercih edilmediklerinden büyük çapta normal lise öğrencisinin bu bölümlere gitmek istememesi normaldir. Öyleyse bu öğrencilerin en fazla tercih yapacağı düşünülen bölümler puan değeri verilen bölümlerdir. Bu bölümler meslek lisesi öğrencileri tarafından doldurulmadığından normal lise öğrencileri bu bölümlere yerleşebilmişlerdir. Normal lise öğrencilerinin İÇ veya DIŞ yazan yani meslek lisesi öğrencilerinin çoğunlukla tercih ettiği bölümleri seçmesi durumunda yerleştirilmeler oldukça zor görülmektedir.Sınavsız yerleştirme işleminde öncelikler nasıl olacaktır?1.Öncelik: Anadolu Teknik Lisesi öğrencileri METEB"indeki MYO"larına OBP sırasına göre,2.Öncelik: Anadolu Teknik Lisesi öğrencileri METEB"i dışındaki MYO"larına MOBP sırasına göre3.Öncelik: Teknik ve Anadolu Meslek Lisesi öğrencileri kendi METEB"indeki MYO"larına OBP sırasına göre,4.Öncelik: Teknik ve Anadolu Meslek Lisesi öğrencileri METEB"i dışındaki MYO"larına MOBP sırasına göre,5.Öncelik: Meslek Lisesi öğrencileri METEB"indeki MYO"larına OBP sırasına göre,6.Öncelik: Meslek Lisesi öğrencileri METEB"i dışındaki MYO"larına OBPsırasına göre yerleştirilir. Ortaöğretim Başarı Puanı (OBP) nedir?-ÖSS"ye başvuran her adayın ortaöğretimdeki başarı durumları göz önünde tutularak ortaöğretim başarı puanı hesaplanacaktır.-Adayların ortaöğretim başarı puanları;a) Mezun durumda olanların diploma/mezuniyet notlarıb) Mezun durumda olmayanların okullarınca diploma/mezuniyet notuna benzer şekilde hesaplanacak başarı ortalamaları göz önünde tutularak hesaplanır.-Açıköğretim lisesi öğrencilerinin ortaöğretim başarı puanları hesaplanırken, her il bir okul olarak kabul edilir.-Bütün öğrencilerin ortaöğretim başarı puanları hesaplanarak ÖSYM"nin bilgi işlem kayıtlarına aktarılır.-ÖSS"ye başvurma sırasında mezun durumda olan adaylar daha önceki yıllarda ÖSS"ye girmiş iseler ÖSYM"de kayıtlı olan ortaöğretim başarı puanları kullanılır.-Ortaöğretim başarı puanları hesaplanan adayların puanları daha sonraki yıllarda değişmeden aynen kullanılır.-Ortaöğretim başarı puanı hesaplanırken öğrenciler kendi okuluna göre değerlendirilir.-Ortaöğretim başarı puanı hesaplanırken öğrencilerin diploma notu, diploma notu olmayanların diploma notuna benzer şekilde hesaplanan ortalamaları kullanılır. -Okulda gösterilen bütün derslerin ortalaması, ortaöğretim başarı puanını etkileyeceğinden öğrencilerin bütün derslerine önem vermeleri gerekmektedir.-Ortaöğretim başarı puanının yüksek gelmesi için öğrencinin başarı ortalamasının eğitim gördüğü okuldaki öğrencilerin diploma notundan yüksek olması gerekir.-Ortaöğrenimlerini yurtdışında tamamlamış veya ortaöğrenimlerinin bir kısmını yurtdışında okuyarak ülkemize gelen adayların ortaöğretim başarı puanları, okudukları okullar ve transkriptlerindeki notlar dikkate alınarak hesaplanır.-Okul kodunu, diploma notunu, not sistemini ve bitirme yılını kodlamayan adayların ortaöğretim başarı puanları ÖSYM"ce en düşük ortaöğretim başarı puanı olarak belirlenir.Ortaöğretim başarı puanı nasıl hesaplanır?-Ortaöğretim başarı puanı 50 ile 100 arasında adayın başarısına göre değişir.-Her okul kendi içinde olmak üzere ortalaması 50, standart sapması 10 olacak şekilde standart puan hesaplanır.-Hesaplanan standart puanlar her okulda en büyüğü 100, en küçüğü 50 olacak şekilde dönüştürülerek OBP elde edilir.-Öğrencilerin OBP"leri okuldaki başarılarına göre 50 ile 100 arasında değişecektir.-Aday eğitim gördüğü okulda başarılı ise OBP"si 100"e yakın, başarısı okulundaki diğer öğrencilere göre düşük ise 50"e yakın bir değer olacaktır.Okul değiştiren adayların ortaöğretim başarı puanları nasıl hesaplanır?-Okul değiştiren adayların Ortaöğretim Başarı Puanları mezun oldukları veya olacakları okulun ÖSYM"ye bildirdiği diploma notuna göre hesaplanacaktır.-Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanlan (AOBP) nedir?-Adayların hesaplanan ortaöğretim başarı puanı, okulun ilgili yıldaki ÖSS puan ortalamalarına göre ağırlıklandırılır.-Her adayın AOBP-SÖZ, AOBP-SAY ve AOBP-EA olmak üzere üç ağırlıklı ortaöğretim başarı puanı hesaplanır.-Y-ÖSS puanının belirlenmesinde ağırlıklı ortaöğretim başarı puanı kullanılır.-Okulunda en yüksek başarıyı elde eden öğrencinin AOBP"si 100 olacaktır.-ÖSS ortalaması yüksek olan okulların diploma notları düşük olan öğrencileri, ÖSS ortalaması düşük olan okulların öğrencilerine göre daha yüksek AOBP"lere sahip olacaktır.-ÖSS ortalaması yüksek olan okullardaki öğrencilerin AOBP"leri ÖSS ortalaması düşük okullardaki öğrencilere göre önemli ölçüde artacaktır.-ÖSS ortalaması en büyük olan okulda diploma notu en yüksek olan adayın AOBP"si 100, diploma notu en küçük olan adayın AOBP"si 94,445 olacaktır.-Okulun ÖSS ortalaması düştükçe diploma notu düşük olan öğrencinin alacağı AOBP düşer.-ÖSS ortalaması en düşük okulun en küçük diploma notuna sahip olan öğrencinin AOBP"si 50 olacaktır. Dolayısıyla bir ÖSS döneminde tüm öğrenciler arasında AOBP"si 50 olan sadece bir öğrenci bulunacaktır.-Okulların en yüksek diploma notuna sahip olan öğrencilerin AOBP"leri 100 olacaktır.-Ağırlıklı ortaöğretim başarı puanlarının hesaplanması için okulların ÖSS puan ortalamaları en büyüğü 200, en küçüğü 100 olacak şekilde yeni bir dağılıma dönüştürülecektir.-Daha önceki yıllarda ÖSS"ye giren adayların AOBP"leri yeni AOBP hesaplama yöntemine göre tekrar hesaplanacaktır.-Ağırlıklı ortaöğretim başarı puanın Y-ÖSS puanı içindeki ağırlığı %21"dir.Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanlarının Hesaplanması1. Adım:Öğrencilerin diploma notları kendi okulları içinde ortalaması 50, standart sapması 10 olan standart puan dağılımına dönüştürülecektir.2. Adım:Standart puanlar her okulda en büyüğü 100, en küçüğü 50 olacak şekilde dönüştürülerek OBP elde edilecektir.SP : Her okulun kendi içinde her öğrenci için diploma notlarından hesaplanan standart puanB : Okuldaki en büyük diploma notu standart puanı C : Okuldaki en küçük diploma notu standart puanıOBP : Standart puanların en küçüğü 50, en yükseği 100 olacak şekilde dönüştürülerek elde edilen ortaöğretim başarı puanıOBP = 50 + (50 x (SP – C)) / (B – C) 3. Adım: Okulların her puan türünden hesaplanan ÖSS puan ortalamaları ayrı ayrı olmak üzere en yükseği 200 en küçüğü 100 olacak şekilde dönüştürülecektir. Dönüştürülerek elde edilen ÖSS ortalamalarına A puanı denilecektir.A = Okulların ÖSS puan ortalamalarının en yükseği 200, en küçüğü 100 olacak şekilde dönüştürülerek elde edilen puanD = Okulun ÖSS puan ortalamasıE = ÖSS"deki en büyük puan ortalamasıF= ÖSS"deki en küçük puan ortalamasıA = 100 + ( (100 x (D-F)) / (E-F)) 4. AdımA = Okullara ait ÖSS puan ortalamalarının en yükseği 200, en küçüğü 100 olacak şekilde dönüştürülmesi ile elde edilen okul ÖSS ortalamasıOBP = 1. ve 2. adımda belirtilen yöntemle hesaplanan OBPAOBP = (((A x (A + 225) x (100 – OBP)) / 125 x (A + 160)) + ( 2 x OBP)) - 100Y-ÖSS puanlarının hesaplanmasında kullanılacak ağırlıklı ortaöğretim başarı puanlarının (AOBP) çarpılacağı katsayılarÖSSPUANTÜRÜ AĞIRLIKLI ORTAÖĞRETİM BAŞARI PUANI (AOBP) AOBP-SÖZEL AOBP-SAYISAL AOBP-EŞİT AĞIRLIK Alanında Alan Dışı Alanında Alan Dışı Alanında Alan DışıY-ÖSS SÖZ 0,8 0,3 Y-ÖSS SAY 0,8 0,3 Y-ÖSS EA 0,8 0,3Y-ÖSS DİL 0,8 0,3 Not: 2003 ÖSYS"de bir yükseköğretim programına (açıköğretim hariç) yerleştirilen adaylar için bu katsayıların yarısı alınacaktır.ÖRNEK:Adayın ortaöğretimdeki alanı : Fen Bilimleri ÖSS SAY puanı : 228,499ÖSS EA puanı : 228,499AOBP-SAY puanı : 91,271AOBP-EA puanı : 91,271 olsun.Bu aday kendi alanıyla ilgili olan Fen ve Mühendislik Bölümleriyle ilgili herhangi bir yükseköğretim programını seçerse, yerleştirmede kullanılacak puanı,Y-ÖSS SAY = 228,499 + (91,271 x 0,8) = 301,516 şeklinde olacaktır.Aynı aday kendi alanı dışında EA puanıyla öğrenci alan (Felsefe, Felsefe Grubu Öğretmenliği, Anaokulu Öğretmenliği, İktisat, İşletme, İşletme-İktisat, Ekonometri ve Sınıf Öğretmenliği dışında) bir yükseköğretim programını seçerse, yerleştirmede kullanılacak puanı,Y-ÖSS EA = 228,499 + (91,271 x 0,3) = 255,880 şeklinde olacaktır.Meslek Lisesi öğrencilerine ek puan-Bir mesleğe yönelik program uygulayan lise mezunları için, Y-ÖSS puanlarına katılmak üzere, alanlarındaki lisans programlarına yerleştirmede ayrıca ek puanlar da hesaplanır.-Ek puanlar, ilgili ağırlıklı ortaöğretim başarı puanının 0,8 +0,24 (1,04) katsayısı ile çarpımından elde edilir. ÖSS puan türlerine göre, ek puanların hesaplanmasında kullanılacak ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları ve bu puanların çarpılacağı katsayılar tabloda gösterilmiştir.ÖSSPUANTÜRÜ AĞIRLIKLI ORTAÖĞRETİM BAŞARI PUANI (AOBP) AOBP-SÖZEL AOBP-SAYISAL AOBP-EŞİT AĞIRLIKY-ÖSS SÖZ 0,24 Y-ÖSS SAY 0,24 Y-ÖSS EA 0,24Y-ÖSS DİL 0,24 Not: 2003 ÖSYS"de bir yükseköğretim programına (açıköğretim kontenjansız bölümleri hariç) yerleştirilen adaylar için bu katsayıların yarısı alınacaktır.ÖRNEK:Endüstri Meslek Lisesi Elektrik Bölümünden mezun olacak bir öğrencinin, ÖSS SAY puanı : 200,000 AOBP-SAY puanı : 80,000 olsun.Bu aday tercihlerinde, Elektrik Öğretmenliği Bölümüne yer verirse,Y-ÖSS SAY puanı,Y-ÖSS SAY = 200,000 + (80,000 x 0,8) + (80,000 x 0,24) = 283,000 şeklinde olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder